Iskolánk

Iskolánk története

Iskoláról Felcsúton először 1770-ben tettek említést. Ez katolikus iskola volt, és csak télen folyt tanítás. A református iskola később alakult meg, a II. József koráig érvényesülő vallásgyakorlatbeli korlátozások miatt. Az izraelita vallásúaknak is külön iskolájuk volt, de ez a XIX. század vége előtt megszűnt. A református tanítók közül kiemelkedett Varga Lajos, aki 1905-től tanított Felcsúton, számos verse jelent meg tankönyvekben, lapokban, antológiákban, és 2 önálló verseskötetét is kiadták. 1931-ben még mindig két iskola működött, egy római katolikus és egy református, egy-egy tanítóval.

Iskolánk névadója: Endresz György

Endresz György (Georg Endres) (Perjámos, 1893. január 6. – Róma, 1932. május 21.) pilóta, repülőoktató.

Perjámoson (ma Periam, Románia) született, sváb család gyermekeként. Tizenhat évesen Szegedre került cseregyerekként, ekkor tanult meg magyarul.

Az első világháborúban mint a 64. repülőszázad pilótája vett részt, több kitüntetést kapott, mint hadipilótának négy elismert légigyőzelme volt.1915-ben Lemberg (Lvov) közelében harc közben hadifogságba került. Saját írott visszaemlékezése szerint kétszer is megszökött az orosz fogságból. Szibériából saját kezűleg hamisított papírokkal, vonaton és gyalog jutott el Svédországig.

1919-ben, a Magyarországi Tanácsköztársaság idején a győri 4. számú vörös repülőszázad parancsnoka és toborzótisztje volt.

Később az Aero Express, majd a német Junkers-művek pilótája, utána az Aero Szövetség oktatótisztje volt.

Az óceánrepülés története

A „Justice for Hungary” (Igazságot Magyarországnak) amerikai magyarok áldozatkészségéből épült repülőgép volt, amellyel Endresz György pilóta, és Magyar Sándor navigátor 1931. július 15-16-án az Atlanti-óceánt rekordidő alatt repülték át. Az esemény mind a mai napig nem él igazán a köztudatban, bár nagysága, jelentősége óriási.
A nagy magyar repülős álom, az óceánrepülés kezdeményezője Magyar (Wilczek) Sándor volt.